#bersenamitubagus – Mini Review “Burpees Fusion Workout”

Masihkah anda ingat dengan “Burpees Fusion Workout” yang SS siarkan dahulu? Pagi ini aku ambil sedikit masa untuk mencuba senaman ini sendiri, dan ingin merasai sejauh mana keberkesanan senaman ini. Hasilnya, berikut adalah apa yang aku dapat simpulkan:

1. Dalam entri tersebut, cik Asyikin bilang senaman ini mengambil masa sekitar 10 minit hingga 30 minit untuk dilakukan. Untuk percubaan kali pertama ini, aku berjaya menghabiskan sesi senaman ini selama 20 minit.

2. Setakat ini, senaman ini adalah 3rd terbaik dan ‘gila’ yang pernah aku lakukan dalam hidup aku, selepas Tabata sprint dan Hill sprints (pecut atas track mendaki bukit di Bukit Larut, Taiping). It has the potential to bring your heart rate to the max!

3. Tetapi dengan syarat (syarat ini tak dinyatakan oleh cik Asyikin dalam entri tersebut), iaitu masa interval rehat harus sekitar 30saat sehingga 90saat. Lebih dari itu, keberkesanan latihan interval itu akan berkurang.  Kesannya tak optimum. Disebabkan ini percubaan kali pertama, untuk 3 ulangan pertama aku terapkan 90saat rest (memang berdegup kencang jantung), 3 ulangan seterusnya aku terapkan 60saat rest, dan 4 selebihnya aku terapkan 30saat.

4. Interval rehat hanya diterapkan setiap kali selepas Burpees. Sebab itu ada 10 interval rehat sahaja.

5. Mereka yang mempunyai berat badan melebihi 100kg tidak digalakkan melakukan senaman ini, dikhuatiri akan mengundang kecedaraan pada bahagian berisiko: apa lagi kalau bukan lutut dan pergelangan kaki. Mereka yang morbid obese ini mempunyai tulang kaki yang fragile (rujuk entri ini)

6. Untuk beginner yang tak biasa dengan senaman yang menyasarkan peningkatan Heart rate mendadak, dinasihatkan untuk melakukan senaman regangan menyeluruh DAN memanaskan badan terlebih dahulu (kedua-duanya berbeza). Jangan jadi macam aku tadi yang terlupa nak buat senaman regangan kerana terlalu ghairah dan ‘nak cepat’ cuba senaman ni. Nasib baik tak tercedera.

7. Nak tahu senaman ini berkesan atau tidak (dibuat dengan betul atau sekadar cincai), pada ulangan ke-5 yang terakhir, anda akan berasa ‘burning sensation‘ pada quads (otot peha hadapan, akibat tindakan burpees) dan lats (otot belakang, akibat tindakan Dumbell swing). Kalau tak rasa apa-apa, mungkin salah form tu.

8. Pastikan minum air secukupnya sebelum, semasa, dan selepas workout. Dinasihatkan untuk tidak mengambil sebarang menu yang berat sebelum melakukan rejim ini kerana dikhuatiri rasa loya atau ‘asid reflux’ (asid naik ke bahagian atas perut) berlaku.

9. Sekiranya anda sudah mematuhi tip no.7 tetapi rasa nak pitam, sila berhenti dengan segera dan jika simptom ini persis berlaku setiap kali anda bersenam, minta berjumpa dengan Doktor sesegera yang mungkin.

10. Bila aku selesai melakukan sesi ini, aku perasan cara jalan aku terhuyung-hayang sikit.  Tapi tiada la sampai tahap tersembam ke bumi macam aku buat larian 400m di sekolah menengah dulu. Kalau ada masa, bacalah full story di sini, kisah benar zaman aku jahiliah dulu.

Sekian sahaja kesimpulan dari SS. Sudahkah anda mencuba senaman ini? Jika sudah, kongsikan pengalaman anda pada ruangan komen di bawah.

Comments

  1. By orang

    Reply

  2. By xia mie mie

    Reply

    • Reply

  3. By mak nana

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *