Dash! Yonkuro: Popularkan kembali sukan Lumba Kereta Mini!

Perangi Obesiti kanak -kanak dengan sukan kreatif ini!

Aku lihat dewasa ini, kanak-kanak terlalu dimanjakan dengan teknologi. Mungkin dalam hal ini, yang harus dipersalahkan adalah ibu dan bapa (atau penjaga) kerana tidak mengawal penggunaan teknologi tersebut di kalangan kanak-kanak. Lihat sahaja apa yang terdapat pada ketika ini, PS3, XBOX, Nintendo Wii, PC game, permaianan maya seperti ini langsung tidak memaksa kanak-kanak untuk membakar lemak, sebaliknya menambah lemak lagi ada lah (makan makanan rapu ketika menggunakan teknologi-teknologi di atas)! Kes ini sama seperti yang aku huraikan dalam entri ini.

Aku teringat kembali ketika aku masih lagi di usia kanak-kanak seperti mereka, hampir 20 tahun yang lalu, bermain di luar rumah adalah sesuatu perkara yang paling mendatangkan nikmat. Sebut sahaja apa jenis permainan, daripada gasing, guli, konda-kondi, baling selipar, bola sepak, semuanya amatlah mengujakan. Sampaikan ada satu ketika aku berasa amat sedih tidak dapat bermain di luar kerana terpaksa menyiapkan kerja sekolah yang bertimbun (Pn Haslina memang rajin memberikan kerja rumah Matematik yang macam neraka banyaknya).

Berbalik kepada cerita ketika di usia kanak-kanak, terdapat satu cerita kartun (anime) yang menjadi fenomena kanak-kanak pada zaman itu untuk beberapa tahun lamanya. Cerita itu tidak lain dan tidak bukan ialah Dash! Yonkuro. Ia mengisahkan sekumpulan anak muda yang menceburi sukan lumba kereta mini 4WD dan berjuang dalam satu pasukan yang dikenali sebagai “Dash Warrior” (bukan “The Red Warrior” pasukan Kelate tu). Anime ini disiarkan di TV3 setiap Isnin jam 4.30 petang (kalau tak salah aku) dan ini merupakan alasan utama mengapa ramai kawan-kawan aku yang ponteng Kelas Fardhu-Ain setiap hari Isnin pada ketika itu!

Buat mereka yang tak tahu apa itu Dash! Yonkuro, sila tonton video berikut.

Fenomena ini tidak terhenti di situ sahaja. Replika kereta mini yang digunakan dalam cerita tersebut telah dijual di merata-rata tempat. Daripada kereta mini di bawah jenama “Tamiya” selaku pengedar utama, hinggalah kepada pelbagai pengeluar/jenama lain lagi yang jauh lebih murah (biasalah, China kan suka merompak ciptaan negara lain). Namun kerana kewujudan lambakan kereta mini 4WD dari China inilah kanak-kanak miskin seperti aku mampu membelinya. Bayangkan ‘cetak rompak’ dari China ini boleh dibeli dengan harga RM5 sahaja, sedangkan yang original (Tamiya) harganya mau mencecah RM30. Masa tu mana mampu nak beli mainan semahal tu.

Nak memiliki litar lumba mini 4WD seperti ini memang tak mampu…

Disebabkan tidak mampu untuk membeli set litar Tamiya yang sangat mahal harganya (mahu beratus-ratus ringgit juga pada ketika itu), maka kebiasaannya aku dan kawan-kawan aku yang lain akan bermain, berlumba antara satu sama lain di atas lantai simen beranda berek (dari satu hujung ke satu hujung memang panjang), berlumba di atas gelanggang bola tampar yang sememangnya luas, atau paling mencabar berlumba di atas tanah. Kereta mini akan dilepaskan pada garisan permulaan oleh setiap pemain, dan masing-masing haruslah mengejar kereta tersebut dan “memandu” kereta tersebut sehinggalah sampai ke garisan penamat.

Sekali imbas konsepnya sama seperti membawa/dribble bola dengan kayu hoki, kerana kita harus mengejar dan “memandu” kereta mini tersebut agar tidak terkeluar dari kawasan pertandingan. Bagi mereka yang tidak faham akan konsep permainan ini, sila rujuk penerangan berajah di bawah yang di ambil dari anime Dash! Yonkuro.

 Kebanyakkan kereta mini hanya boleh bergerak lurus

‘kayu panduan’ digunakan untuk mengawal pergerakan kereta mini,

terutamanya di selekoh litar (agar tidak terkeluar dari laluan),

macam ni haa…

(menolak sedikit arah kereta ke kanan agar mengikut laluan litar)

Sekali pandang, ada iras-iras seperti permainan hoki juga bukan? Disebabkan kereta mini ini bergerak laju, maka bukan mudah untuk mengawal kereta mini masing-masing hingga ke garisan penamat. Selain daripada kelebihan jentera kereta mini (dari aspek enjin, bateri yang digunakan, hinggalah kepada chassis yang digunakan), setiap peserta juga haruslah mempunyai skil dan kelebihan fizikal seperti stamina yang baik untuk mengejar dan mengemudi kereta mini mereka hingga ke garisan penamat, sekaligus memenangi pertandingan ini.

Itu pengalaman yang aku lalui hampir 20 tahun yang lalu. Memang seronok kerana bukan sahaja kepuasan bermain itu berjaya diperoleh, tetapi ia juga secara tidak langsung membuatkan kanak-kanak lebih aktif dan kreatif ketika bermain.

Pada ketika itu kami masih bermain dengan teknologi. Bukankah permainan ini masih boleh dikategorikan sebagai permainan moden? Apa yang bezanya ialah pada ketika itu, mainan seperti ini dikemudi oleh kayu (aku guna penyapu mak aku, bising mak kalau dapat tahu), tetapi bagaimana pula mainan moden zaman sekarang? Oh, tak perlu cakaplah. Kalau permainan tu tak disertakan dengan alat kawalan yang ada banyak butang, memang takkan disentuh punya oleh budak-budak! Sebut sahaja Helikopter kawalan jauh (RC), Kereta RC, Play Station, bukankah semua itu menggunakan alat kawalan? Malas bebenor nak menggerakkan bontotnya! 

Akhir kata kepada Kementerian Belia dan Sukan yang bermastautin di Putrajaya nun, sila wujudkan dan popularkan kembali permainan seperti ini di peringkat belia di Malaysia. Anjurkan pelbagai pertandingan berkaitan dan popularkan ia sehingga ia menjadi sukan alternatif yang popular di Malaysia. Maka dengan itu tidaklah mustahil ia akan menjadi popular seperti sukan Paintball! Mungkin sedikit sebanyak, inilah penyelesaian yang anda cari untuk mengatasi masalah obesiti di kalangan kanak-kanak.

Comments

  1. By aslina

    Reply

    • By iman

      Reply

      • Reply

      • By udi

        Reply

        • By Riez

          Reply

  2. By Latifah

    Reply

  3. By Riez

    Reply

  4. By aidil

    Reply

  5. By op

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *