Tandoori oh Tandoori.. (Bahagian 2)

Entri ini merupakan entri sambungan “Tandoori oh Tandoori.. (Bahagian 1)

Roti ditempek di atas seketul batu. Sama juga seperti roti canai, bukan calang-calang orang yang boleh membikin roti naan dan ayam tandoori. Perlukan skill tu kawan..

Sesi panas-memanas oleh pakcik tandoori ke atas ayam tandoori dan roti naan.

Cara menikmati ayam tandoori dengan cara yang sihat

1 – Pastikan ayam tandoori tersebut dipesan berserta dengan sumber karbohidrat, iaitu roti naan biasa (Plain Naan Bread). Jangan nak menggatal pilih yang cheese, garlic buttered, dan sebagainya. Selain menyihatkan (rendah kalori daripada lemak), roti naan biasa juga jauh lebih murah berbanding jenis-jenis roti naan yang lain.

Contoh harga, Roti Naan Biasa = RM1.50, Roti Naan Garlic = RM2.50, Roti Naan Cheese = RM3.00. Lihatlah dunia betapa besar perbezaannya?

2 – Limau yang disajikan bersama ayam tersebut bukanlah perhiasan hidangan, atau untuk anda bawa pulang sebagai tanda kenang-kenangan daripada mamak. Perahkan limau yang diberikan ke atas ayam tandoori tersebut, terutama pada bahagian yang kelihatan berkilat-kilat (lemak sapi).

3 – Sama seperti limau tadi, bawang dan timun yang disertakan bersama ayam tandoori ini bukanlah bertujuan untuk mencantikkan sajian tersebut (ingat, ini bukan rancangan Iron Chef, mereka, yakni tukang masak ayam tandoori, tiada masa untuk itu). Ini sumber alkaline anda untuk ayam tandoori dan roti naan yang bersifat acidic. Sila makan dan habiskan bawang dan timun ini dengan segala hormatnya.

4 – Jangan memilih untuk cicah roti naan dan ayam tandoori tu dengan kuah dhal sahaja. Ini tabiat budak-budak kecil. Kuah yoghurt masam (berwarna kehijau-hijauan) tu juga bukannya hiasan semata-mata. Ini juga sumber alkaline anda. Maka sila habiskannya ya, tetapi tidak perlulah sehingga menjilat dulang tersebut sehingga licin. Ini juga merupakan sikap kebudak-budakan anak-anak kecil.

5 – Pilih Air kosong, dan bukannya teh tarik atau milo ais. Jangan sesekali membunuh tip-tip makan ayam tandoori secara sihat ini dengan minuman yang manis-manis. Sia-sia sahaja mengamalkan tip 1 hingga 4, hanya kerana kehadiran air yang manis ni. Terlalu *sangap nakkan yang manis-manis? Pesan sahaja yang kurang manis, tetapi minum tak lebih daripada separuh, bersama dengan segelas air kosong.

Ayam Tandoori Pilihan Hati Susu Sejat

Ayam tandoori (dan roti naan) yang dihidangkan di Kayu Nasi Kandar (secara spesifik di Ampang, atau di Lot 10) adalah pilihan paling busuk dan terakhir aku setakat ini memandangkan harganya yang bukan sahaja mahal, tetapi rasanya yang kurang sedap. Roti Naannya juga nipis dan garing-garing keras, manakala kuah dhalnya juga terlalu berminyak. Jika anda peminat roti naan yang sejati, sila fikir dua kali sebelum memesan roti naan dan ayam tandoori di sini.

Buat masa ni, aku sangat suka roti naan yang dihidangkan di Restoran Al-Sarifa yang terletak di kawasan Pandan Jaya. Ayam tandoorinya cukup sempurna dengan adunan rempah, garing diluar, tetapi juicy di dalam. Begitu juga dengan roti naannya, cukup garing di luar, tetapi sangat lembut di dalam. Ditambah pula dengan aroma raginya yang cukup kuat berkobar-kobar di udara, hidangan ini sangat enak dimakan ketika masih panas.

Jika set ayam tandoori dan naan yang dihidangkan di Kayu berharga sekitar RM11, manakala di Restoran Al-Sarifa pula berharga RM7, bagaimana pula dengan pilihan ayam tandoori yang termurah pada hemat Susu Sejat? Jawapannya ialah ayam tandoori yang dijual di kedai makan bertentangan dengan Kompleks Tun Abdullah Mohd Salleh (KTAMS), UKM. Harganya, untuk satu set ayam tandoori dan roti naan biasa? Baru RM6, dan saiz ayamnya juga boleh tahan besar. Besar punya!

Made by Al-Sarifa, Pandan Jaya
Al-Sarifa’s Plain Naan Bread

Nota Kaki: Bukan calang-calang orang yang boleh buat ayam tandoori dengan roti naan ni. Buktinya? Sampai sekarang ni, sebuah restoran mamak berhampiran tempat tinggal aku belum mampu menjalankan operasi “ayam tandoori” kerana ketiadaan tukang masaknya. Mana pergi tukang masak yang sebelumnya? Dia sudah berpindah ke sebuah lagi restoran mamak yang terletak di seberang jalan, mungkin majikan barunya membayarnya dengan harga yang lebih tinggi (dah macam jalan cerita Lagi-lagi Senario lah pulak).

Moral daripada kisah ini, sila pertimbangkan untuk mengikuti kursus memasak ayam tandoori dan roti naan di masa-masa akan datang.

*Sangap = ketagih

Comments

  1. By iza

    Reply

  2. By norazziah

    Reply

  3. By Joy Kalonas

    Reply

  4. By cekodok

    Reply

  5. By putri_syu

    Reply

  6. By Fazreen

    Reply

    • Reply

  7. By Sha

    Reply

    • Reply

  8. By firdaus

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *